Autor |
Wiadomość |
Rumi
Dołączył: 24 Sie 2007
Posty: 163
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tychy
|
Wysłany: Nie 13:08, 09 Mar 2008 Temat postu: |
|
w zeszłym roku też miałoby wg średniej a każdy dostał się tam gdzie chciał, mysle ze teraz tez tak będzie
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
niebieski
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 352
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Bytom
|
Wysłany: Śro 13:36, 12 Mar 2008 Temat postu: |
|
Grażyna Sendek <grasen@homer.fil.us.edu.pl>
do mnie
pokaż szczegóły
11:21 (2 godzin temu)
Uwaga studenci I roku filologii polskiej
Zapraszam do udziału w spotkaniu, podczas którego odbędą się wybory specjalności i specjalizacji. Spotkanie odbędzie się 3 kwietnia 2008 r. (czwartek) o godz. 11.30 w sali 304. Jednocześnie informuję, że zaplanowane tego dnia wykłady monograficzne nie odbędą się. Wskazana obowiązkowa obecność. Proszę o uważne zapoznanie się z ofertą specjalności i specjalizacji, z których będą Państwo realizować jedną na drugim i trzecim roku Waszych studiów.
Koordynatorzy specjalności i specjalizacji oraz opiekunowie praktyk
filologia polska - studia stacjonarne I stopnia
specjalizacja dyskurs publiczny:
koordynator: dr hab. Jacek Warchala
opiekun praktyk: dr Jan Grzenia
specjalizacja dziennikarstwo w kręgu kultury
koordynator: dr hab. Krzysztof Uniłowski
opiekun praktyk: dr Alina Świeściak
specjalizacja edytorstwo i redakcja tekstu
koordynator: prof. UŚ dr hab. Jan Jakóbczyk
opiekun praktyk: dr Magdalena Piekara
specjalizacja literaturoznawstwo
koordynator: prof. UŚ dr hab. Dariusz Pawelec
opiekun praktyk: dr Grzegorz Olszański
specjalność nauczycielska
koordynator: dr hab. Bernadeta Niesporek-Szamburska
opiekun praktyk: prof. UŚ dr hab. Helena Synowiec
SPECJALIZACJA DYSKURS PUBLICZNY
Student trzyletniej filologii polskiej, który wybrał specjalizację dyskurs publiczny uzyskuje wiedzę przede wszystkim z zakresu historii retoryki i jej stanu retoryki. Poznaje najwybitniejszych przedstawicieli dyscypliny, jej cele, założenia, chwyty, tropy i strategie. Ponadto wyposażony jest w wiedzę o powstaniu i ewolucji gatunków dziennikarskich, rozszerzoną o status mediów współczesnych.
Tak zakrojona wiedza jest poparta zdobywaniem umiejętności w redagowaniu, opracowywaniu oraz obiektywnym ocenianiu tekstów mówionych i pisanych. Absolwent ćwiczy i doskonali warsztat tworzenia tekstów prymarnie mówionych: wystąpienie publiczne, agitacja polityczna, autopromocja, reklama, laudacja, rozmowa kwalifikacyjna, gatunki radiowe, jak np. wywiad, monolog prezentera. Równocześnie doskonaleniu podlega warsztat kreowania komunikatów prymarnie pisanych, takich jak np. argumentowanie, sugerowanie, apelowanie w tekstach public relations, media relations, publicystycznych tekstach prasowych oraz internetowych. W dobie trudności pisania obiektywnego student poznaje też tajniki kształtowania bezpośrednich i pośrednich komunikatów niezawierających wartościowania (notatka, wiadomość prasowa, omówienie, streszczenie).
Absolwent tej specjalizacji ma merytoryczne podstawy do przygotowania szkicu kampanii reklamowej, promocji politycznej oraz zna zasady tworzenia tekstów dziennikarskich w nowych mediach. Z powodzeniem służy także radą innym w tym zakresie.
SPECJALIZACJA DZIENNIKARSTWO W KRĘGU KULTURY
Zajęcia w ramach specjalizacji dziennikarstwo w kręgu kultury mają zapoznać zainteresowanych studentów ze specyfiką rozmaitych form wypowiedzi na temat kultury, poczynając od noty informacyjnej, a kończąc na rozbudowanym szkicu analitycznym. Chcemy też zwrócić uwagę na uwarunkowania wynikające z różnych adresów odbiorczych, jak też specyfiki danego medium (np. recenzje w prasie ogólnospołecznej oraz prasie specjalistycznej, sposoby omawiania nowości kulturalnych w czasopismach tradycynych, Internecie, telewizji itd.).
Przedmioty specjalizacyjne mają również ułatwić studentom przygotowanie do samodzielnej analizy fenomenów współczesnej kultury, zachodzących na styku twórczości artystycznej oraz szeroko rozumianego życia społecznego (np. uwarunkowania ideologiczne, rola nowych technologii, rola rynku i przemysłu kulturowego). Będziemy pytać o funkcje sztuki i literatury w społeczeństwie postmasowym, przyglądając się również odpowiedziom, jakich udzielają współcześni twórcy oraz losy ich dzieł. Uwagę szczególną zwrócimy na rosnącą rangę kultury popularnej. W tym zakresie przewidujemy następujące zajęcia: medioznawstwo, kultura masowa, teoria komunikacji, język w mediach.
W ramach specjalizacji przewidziany jest blok zajęć o charakterze warsztatowym, które będą prowadzone przez pracowników Instytutu dysponujących stosownymi doświadczeniami. W tym zakresie przewidujemy następujące zajęcia: gatunki paraliterackie, krytyka artystyczna i literacka, retoryka dziennikarska, warsztaty dziennikarskie.
SPECJALIZACJA LITERATUROZNAWSTWO
Oferta studiowania w ramach specjalizacji literaturoznawczej skierowana jest dla osób ponadprzeciętnie zainteresowanych wiedzą o literaturze. Ćwiczenia i wykłady mają przygotowywać aktywnych uczestników życia literackiego w różnych jego obszarach: krytyków literackich, przyszłych badaczy i pracowników naukowych (kontynuujących studia polonistyczne na drugim stopniu studiów magisterskich i na stopniu trzecim – studiach doktoranckich), autorów rozpraw naukowych, ale także twórców dzieł oryginalnych czy pracowników instytucji życia literackiego, redaktorów czasopism itp. Program studiów łączy niezbędną porcję tradycyjnej wiedzy polonistycznej (historia i teoria literatury oraz językoznawstwo) z przedmiotami poszerzającymi konteksty niezbędne dla rozumienia „świata tekstów” (np. zajęcia poświęcone symbolice i topice, socjologia literatury, medioznawstwo). Duży nacisk położony jest na rozpoznanie zwłaszcza najnowszych zjawisk literackich. Student ma także możliwość wyspecjalizowanego pogłębiania wiadomości z zakresu nauki o literaturze. I tak np. obok standardowych zajęć z poetyki otrzyma dodatkowo wprowadzenie do poetyk klasycznych oraz kurs narratologii, skoncentrowany na specyfice i właściwościach tekstu prozatorskiego. Przedmiotom teoretycznym towarzyszą w programie specjalizacji zajęcia praktyczne. Uzupełnieniem wykładu z krytyki literackiej są ćwiczenia oraz warsztaty krytycznoliterackie, poświęcone szczególnie pracy nad własnymi tekstami. Warsztaty (krytycznoliterackie i badawcze) służą praktycznemu opanowaniu wybranych gatunków wypowiedzi krytycznoliterackiej i naukowej, zaznajamiają z postępowaniem na kolejnych etapach, od prac przygotowawczych, przez zróżnicowane czynności badawcze do zapisania i redakcji tekstu naukowego. Istotnym elementem oferty dla studentów specjalizacji literaturoznawczej są przedmioty ułatwiające poruszanie się w złożonej rzeczywistości świata literackiego i naukowego, takie jak np. ochrona własności intelektualnej, przygotowująca do korzystania z prawa autorskiego, czy informacja naukowa, przygotowująca z kolei do samodzielnych poszukiwań naukowych także z wykorzystaniem źródeła elektronicznych (bazy danych, biblioteki cyfrowe).
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA
W zakres przygotowania zawodowego na specjalności nauczycielskiej wchodzi blok przedmiotów dydaktycznych, w ramach których student poznaje cele, zasady, metody i modele kształcenia językowego, kulturowego i literackiego na wszystkich etapach edukacji (szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum). Studenta zaznajamia się także z teoretycznymi podstawami organizowania procesu dydaktycznego, wdraża do samodzielnego prowadzenia różnych typów lekcji (praktyki śródroczne i ciągłe w szkołach) oraz do samodzielnego konstruowania narzędzi pomiaru dydaktycznego – sprawdzianów, testów egzaminacyjnych.
Wprowadzeniem do zajęć związanych z nauczaniem języka polskiego w szkole jest przygotowanie do zawodu nauczyciela w zakresie psychologii i pedagogiki. Podstawą refleksji dydaktycznej są ponadto badania nad sprawnością językową dzieci i młodzieży oraz nad odbiorem utworów literackich w szkole.
„Obudowę” przedmiotów: dydaktyka języka i dydaktyka literatury stanowią zajęcia specjalizacyjne, pozwalające na przygotowanie do interpretacji tekstów kultury i literatury, uwzględniające konteksty kulturowe, a także dające przygotowanie do prowadzenia tzw. ścieżek edukacyjnych, m.in. różnych form edukacji regionalnej. Studenci zostają również wyposażani w wiedzę o dysfunkcjach rozwojowych dzieci, niezbędną w podejmowaniu działań dydaktycznych z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (m.in. dysortografią, dysgrafią). Teoretyczno-praktyczny charakter mają ćwiczenia z emisji głosu. Formy prowadzenia zajęć na specjalności nauczycielskiej są zróżnicowane, obejmują m.in. hospitacje lekcji w szkołach i placówkach oświatowych, wycieczki (m.in. do muzeów regionalnych i ośrodków kultury), współuczestniczenie studentów w pracach badawczych prowadzonych przez pracowników katedry i przygotowaniu materiałów dydaktycznych.
Ukończenie specjalności nauczycielskiej daje uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela polonisty na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły zawodowej (studia licencjacie) oraz na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej (studia magisterskie uzupełniające).
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kokos
Administrator
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 895
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 20:06, 12 Mar 2008 Temat postu: |
|
Uzupełnienie:
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Wawrzonek
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kato
|
Wysłany: Śro 22:39, 12 Mar 2008 Temat postu: |
|
Ktoś się orientuje, czy studia magisterskie są tylko dla licencjatów literaturoznawstwa i nauczycielskich? Głupio tak skończyć edukacje na licencjacie ;/
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Azariash
Vampire
Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 23:07, 12 Mar 2008 Temat postu: |
|
nie wydaje mi się.
to by absurd nieco był.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Wawrzonek
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kato
|
Wysłany: Śro 23:20, 12 Mar 2008 Temat postu: |
|
Pytam, bo tylko przy tych dwóch opcjach zaznaczono, iż po licencjacie są jeszcze magisterskie..
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kokos
Administrator
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 895
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 23:25, 12 Mar 2008 Temat postu: |
|
Bo w tych miejscach należało o tym wspomnieć - przy literaturoznawczej o trójstopniowym kształceniu a przy nauczycielskiej o innych uprawnieniach licencjata i magistra.
Oczywiście, że po każdej możesz robić magisterskie
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Iustus
Dołączył: 04 Paź 2007
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 12:18, 13 Mar 2008 Temat postu: |
|
Czy mógłby ktoś oświecić mnie, prostą i nieuświadomioną, czym się różni specjalność od specjalizacji? Dlaczego nauczycielska to specjalność, a inne to specjalizacje?
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Azariash
Vampire
Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 14:33, 13 Mar 2008 Temat postu: |
|
eee...wydaje mi się, że nie ma różnicy:D
bez paniki:D
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kokos
Administrator
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 895
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 15:12, 13 Mar 2008 Temat postu: |
|
Kwestia formalna. Nauczycielska musi być specjalnością bo daje określone uprawnienia zawodowe po licencjacie i tak wymaga system szkolnictwa. Mała różnica w nazwie niezbędna do papierków. Przynajmniej tak mniej więcej to wyjaśniał prof. Rott.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Wawrzonek
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kato
|
Wysłany: Czw 16:43, 13 Mar 2008 Temat postu: |
|
A dziś prof. Olejniczak powiedział, ze może będzie istniała możliwość studiowania dwóch specjalizacji - jeśli Rada Wydziału wyrazi zgodę. Niestety, odpłatnie. Specjalizacja miałaby kosztować ok. 300 zł, a specjalność 700 zł. Za całość, nie semestr. Ale czy tak będzie, to się ma okazać później...
|
|
Powrót do góry |
|
 |
lura
Dołączył: 18 Paź 2007
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 17:36, 13 Mar 2008 Temat postu: |
|
Mmm...fajnie by bylo:)
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Maciek
Dołączył: 04 Lut 2008
Posty: 72
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 19:11, 13 Mar 2008 Temat postu: |
|
To, czy można będzie studiować dwie (i więcej) specjalizacji powinno okazać się we wtorek - to również informacja od prof. Olejniczaka.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Aza
Moderator
Dołączył: 01 Paź 2007
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: KKKatowice
|
Wysłany: Sob 13:07, 15 Mar 2008 Temat postu: |
|
dwa kierunki dwie specki.. no no będzie ciekawie...
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kokos
Administrator
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 895
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Wto 12:53, 18 Mar 2008 Temat postu: |
|
Dzisiaj rano w sekretariacie Instytutu pani nic nie wiedziała. Dzwoniła gdzie trza i tam też nic nie wiedzieli, zwłaszcza że prof. Rott jest w Warszawie a profesora Olejniczaka jeszcze wtedy nie było na wydziale. Spróbuję się dowiedzieć jakichś konkretów jutro.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|