Autor |
Wiadomość |
niebieski
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 352
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Bytom
|
Wysłany: Nie 22:37, 02 Gru 2007 Temat postu: WYMAGANIA EGZAMINACYJNE Z GRAMATYKI OPISOWEJ JĘZYKA POLSKIEG |
|
WYMAGANIA EGZAMINACYJNE Z GRAMATYKI OPISOWEJ JĘZYKA POLSKIEGO
obowiązujące w roku. akad. 2007/2008 dla I i II roku studiów stacjonarnych
I. Umiejętności
1. Transkrypcja fonetyczna.
2. Objaśnianie zjawisk fonetycznych (różnice między wymową i pisownią; ograniczenia pozycyjne/upodobnienia, regionalne zróżnicowanie wymowy).
3. Interpretacja głosek jako wariantów fonemów.
4. Określanie części mowy według trzech klasyfikacji: semantycznej, fleksyjnej, syntaktycznej (Milewski, Saloni, Laskowski).
5. Rozpoznawanie alternacji morfonologicznych i ich klasyfikacja.
6. Podział wyrazów na morfemy; klasyfikacja morfemów.
7. Analiza fleksyjna wyrazów odmiennych.
8. Analiza słowotwórcza wszelkich derywatów, prostych i złożonych.
9. Analiza zdania pojedynczego na składniki bezpośrednie.
10. Analiza stosunków akomodacyjnych w zdaniach i prostych grupach syntaktycznych.
11. Rozpoznawanie powiązań konotacyjnych w zdaniach.
12. „Ekstrakcja” schematu zdaniowego ze zdania; budowa zdań minimalnych i rozwiniętych z zadanym czasownikiem.
13. Analiza zdań pojedynczych (!) i złożonych metodą tradycyjną (wykres zależności składniowej, określenie „części zdania”, wskaźników zespolenia itd.).
II. Zagadnienia teoretyczne:
1. Przedmiot gramatyki. Gramatyka a inne działy językoznawstwa. Działy gramatyki: fonologia, morfologia, syntaktyka, ich przedmiot zainteresowania.
2. Głoska, fonem, wariant fonemu - definicje, przykłady.
3. Cechy artykulacyjne głosek.
4. Zjawiska artykulacyjne (charakterystyka, przykłady).
5. Synchroniczna i asynchroniczna wymowa głosek miękkich wargowych i jej konsekwencje fonologiczne.
6. Regionalne zróżnicowanie wymowy.
7. Pojęcie opozycji fonologicznej. Typologia opozycji (z przykładami).
8. Cechy dystynktywne i niedystynktywne fonemów.
9. System fonologiczny współczesnej polszczyzny, jego struktura i zasady organizacji.
10. Typy wariantów fonemów i ich ogólna charakterystyka.
11. Pojęcie morfemu. Typy i funkcje morfemów.
12. Alternacje morfonologiczne: definicja, typy.
13. Spółgłoski funkcjonalnie miękkie i funkcjonalnie twarde.
14. Kategorie morfologiczne: podział.
15. Ogólna charakterystyka poszczególnych kategorii: funkcja, zakres występowania, typowe wartości i wykładniki.
16. Podział leksemów na części mowy. Kryteria i trzy klasyfikacje: semantyczna, fleksyjna, składniowa. Różnice w stosunku do podziału tradycyjnego.
17. Zjawiska z pogranicza fleksji i słowotwórstwa oraz fleksji i składni.
18. Kryteria wydzielania deklinacji i koniugacji.
19. Temat fleksyjny, końcówka; końcówki równoległe i oboczne; synkretyzm, supletywizm - definicja i przykłady.
20. Właściwości fleksyjne poszczególnych części mowy.
21. Pojęcie podzielności słowotwórczej.
22. Motywacja słowotwórcza i sposoby jej ustalania.
23. Słowotwórstwo binarne a słowotwórstwo gniazdowe.
24. Typy konstrukcji składniowych i ich charakterystyka – w ujęciu składni strukturalnej.
25. Nadrzędność, podrzędność, współrzędność. Cechy konstrukcji podrzędnych i współrzędnych – z punktu widzenia składni strukturalnej.
26. Pojęcie zdania i jego rozumienie w różnych typach opisów składniowych.
27. Pojęcie części zdania i ich rozumienie w gramatykach tradycyjnych i współczesnych.
28. Akomodacja syntaktyczna - definicja, typy, przykłady.
29. Konotacja syntaktyczna - definicja, typy, przykłady.
30. Pojęcie transformacji. Przykłady wykorzystania transformacji w opisie zjawisk składniowych języka polskiego.
31. Struktura powierzchniowa i struktura głęboka – definicje i przykłady zastosowania tych pojęć do opisu polskich faktów językowych.
32. Pojęcie schematu zdaniowego. Przykładowe schematy zdaniowe w języku polskim.
LITERATURA:
Literatura
Podstawowa:
I. Bobrowski: Zaproszenie do językoznawstwa. Kraków 1998. Wyd. IJP PAN (wstęp, część druga).
D. Ostaszewska, J. Tambor: Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Warszawa 2006.;
Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. Red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel. Wyd. 2. Warszawa 1998. Wyd. PWN; (Rozdz. I: Zagadnienia ogólne morfologii, II. Morfonologia, III Fleksja: Podstawowe pojęcia fleksji, Kategorie morfologiczne języka polskiego. Charakterystyka funkcjonalna; Rozdz. IV: Słowotwórstwo)
M. Bańko: Wykłady z polskiej fleksji. Warszawa 2002. Wyd. Naukowe PWN (rozdz. 1-7, 11).
Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. Red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel. Wyd. 2. Warszawa 1998. Wyd. PWN; ().
Z. Saloni, M. Świdziński: Składnia współczesnego języka polskiego. Warszawa 1998: Wyd. Naukowe PWN (Rozdz. I-X).
Z Klemensiewicz: Zarys składni polskiej. Warszawa 1953 i wyd. następne.
Notatki z wykładu.
Zalecana:
I. Bobrowski, Składniowy model polszczyzny, Kraków 2005.
A. Dyszak: Mały słownik rzeczowników osobliwych (o nietypowej odmianie). Kraków 1999.
Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia. Red. Z. Topolińska. Warszawa 1984.
S. Karolak, Podstawowe struktury składniowe języka polskiego, Warszawa 2001.
R. Laskowski: Od czego LEPSZY jest lepszy?. Język Polski 1977, R. 57, s. 323.334.
Z. Klemensiewicz: Składnia opisowa polszczyzny kulturalnej. Kraków 1937.
M. Ruszkowski: Analiza składniowa. Zbiór ćwiczeń. Kielce 1996.
Z. Saloni: Czasownik polski. Odmiana. Słownik. Warszawa 2001.
Z.. Saloni, O tzw. formach nieosobowych [rzeczowników] męskoosobowych we współczesnej polszczyźnie. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, t. 41, 1988, s. 155-166.
Z Saloni: O przypadkach w języku polskim. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, t. 61, 2005, s. 27-48.
F. de Saussure: Kurs językoznawstwa ogólnego. Warszawa 1961 lub wydania następne (część II Językoznawstwo synchroniczne, rozdz. 1-5.).
J. Tambor: Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia. Warszawa 2007: PWN.
J. Tokarski: Formy fleksyjne, w: Słownik języka polskiego PAN, red. W. Doroszewski, t. 1, Warszawa 1958, s. XLIX-LXXIV.
H. Wróbel i in.: Mały słownik odmiany wyrazów trudnych. Kraków 1993.
UWAGI:
1. Powyższe nie jest wykazem pytań egzaminacyjnych.
2. Egzamin będzie miał formę pisemną (por. jednak p. 5 i 6). Będzie polegać na wypełnieniu wydrukowanego formularza (4 strony) z pytaniami i poleceniami. Dokładny ksztalt formularza zostanie opracowany później i będzie on zmieniony w stosunku do formularzy używanych w l. 2005-2007.
3. Egzamin z gramatyki opisowej nie jest sprawdzianem kompetencji językowej studenta, ale znajomości konkretnych opisów gramatycznych języka polskiego. Dlatego podstawą oceny prac egzaminacyjnych będzie zgodność przedstawionych rozwiązań z interpretacjami faktów językowych, zawartymi w wymienionych powyżej opracowaniach.
4. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest wcześniejsze uzyskanie zaliczenia ćwiczeń. Jeśli zostanie ujawniony fakt uczestnictwa w egzaminie osoby nieposiadającej zaliczenia, jej egzamin zostanie uznany za nieważny, a ocena będzie anulowana.
5. Istnieje możliwość przystąpienia do egzaminu w terminie wcześniejszym niż wyznaczony dla wszystkich studentów (tzw. termin zerowy). Z możliwości tej będą mogły skorzystać osoby posiadające zaliczenie ćwiczeń (por. § 22 ust. 1 Regulaminu studiów w Uniwersytecie Śląskim). Egzamin ten będzie miał formę ustną, z możliwością przedstawienia analiz gramatycznych na piśmie.
6. Zgodnie z § 22 ust. 2 Regulaminu studiów osoba, która z jakichkolwiek powodów nie przystąpi do egzaminu w wyznaczonym terminie, jest zobowiązana do uzyskania pisemnej zgody dziekana na przystąpienie do pierwszego terminu w sesji poprawkowej. Zgodę tę należy przedłożyć egzaminatorowi przed przystąpieniem do egzaminu w terminie poprawkowym. W wypadku niespełnienia tego warunku za pierwszy termin zostanie studentowi wpisana ocena niedostateczna.
7. Czas trwania egzaminu piesemnego wynosi 90 minut. Podczas egzaminu ustnego osoba egzaminowana ma – po wylosowaniu zestawu pytań – około 30 minut na przygotowanie się do odpowiedzi.
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Azariash
Vampire
Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Nie 23:54, 02 Gru 2007 Temat postu: |
|
o kreiście...przeraziłeś mnie.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kokos
Administrator
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 895
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pon 0:21, 03 Gru 2007 Temat postu: |
|
Mnie też...
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zuzanna
Dołączył: 29 Lip 2007
Posty: 248
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: DP2 Płeć: Polonistka
|
Wysłany: Pon 18:10, 03 Gru 2007 Temat postu: |
|
ja już to kiedyś czytałam. nie ma źle :>
|
|
Powrót do góry |
|
 |
margott
Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Piekary Śląskie Płeć: Polonistka
|
Wysłany: Pią 22:37, 07 Gru 2007 Temat postu: |
|
czuję, że zaczynam mieć depresję ale narazie największe moje zmartwienie to staropolska, później historia... a egzam z gramatyki jest w drugim roku? czy pierwszym? bo jakoś nie pamiętam...
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kokos
Administrator
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 895
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Sob 1:25, 08 Gru 2007 Temat postu: |
|
Na pierwszym. W sesji letniej, razem z egzaminem ze staropolki.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Azariash
Vampire
Dołączył: 10 Paź 2007
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Sob 2:54, 08 Gru 2007 Temat postu: |
|
"This is Madness" -czytując 300
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Rumi
Dołączył: 24 Sie 2007
Posty: 163
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tychy
|
Wysłany: Nie 13:59, 09 Gru 2007 Temat postu: |
|
jakie egzaminy mamy w tym semestrze?
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kokos
Administrator
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 895
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Nie 14:05, 09 Gru 2007 Temat postu: |
|
Jedynie historię Polski. Ale to nie bardzo tyczy się tematu o gramatyce opisowej
|
|
Powrót do góry |
|
 |
niebieski
Dołączył: 02 Paź 2007
Posty: 352
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Bytom
|
Wysłany: Czw 13:56, 14 Lut 2008 Temat postu: |
|
Nim kochana i cudowna dr Katarzyna Sujkowska - Sobisz nas opuściła wieczyście zdradziła trochę informacji dotyczących egzaminu z gramatyki (tak wiem, że jeszcze cały semestr, ale po pierwsze, ani się nie obejrzymy, a już będzie czerwiec, a po drugie do czerwca zapomnę co miałem napisać). A więc sam egzamin jak wiadomo jest pisemny, nie jest on jakoś wyjątkowo trudny, najwięcej pani dr skupiła się na zerówce. I tu okazuje się, że na zerówkę nie ma czegoś takiego, że idzie każdy komu się podoba (jak wiadomo zerówka jest ustna). Idą osoby "wybitne", a to kto jest "wybitny" ustala prowadzący ćwiczenia. Prowadzący ćw. ustala listę osób, która może (jesli oczywiście wyrażą zgodę) udać się na zerówkę. Sama zerówka bardziej przypomina rozmowę. Żmigrodzki na 0 jest w porządu, to znaczy nie zadaje jakiś chamskich pytań. Ogólne bardziej niż sprawdza wiedzę, stara się wyczuć i dostrzec pewne rozumienie kwestii poruszanych przez niego na wykładach (metoda wykucia na blachę, raczej nic nie da). I najciekawsze jest to, że często rozmowa schodzi na tematy, których w ogóle nie przerabialiśmy, o których student pierwszego roku raczej na pewno nie słyszał. I tu pan prof. zachowuje się bardzo ciekawie, bo często tłumaczy studentowi na 0 nowe zagadnienie i pyta jak na to spojrzeć w odniesieniu do posiadanej przez studenta wiedzy. Tu chyba najbardziej ujawnia się owo "myślenie" studentów, a nie tępe kucie na blachę.
Pozdrowienia dla wybitnych.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kokos
Administrator
Dołączył: 26 Lip 2007
Posty: 895
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Sob 16:18, 07 Cze 2008 Temat postu: |
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Wszystkie możliwe typy pytań, jakie mogą pojawić się na egzaminie.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|